Co jsem to probohyni udělal

19. ledna 2012 v 20:36 | Sykysan |  TVORBA
Tento článek pojednává o mně(jako každý druhý tady) a o mém sekundantovi M0tim a naší strastiplné cestě za splněním snu. O cestě tvůrců Asistenta detektiva Zbyška. Tento článek měl být hrozně podrobný, vtipný a poučný, ale není. To mě dopříště naučí vest si poznámky průběžně.

Tak jak bych začal...asi od začátku. Prvním a jediným impulzem k vytvoření visual novely byla soutěž na stránkách Animefestu. Hodně se zajímáme o videoherní průmysl a v budoucnu bychom se mu chtěli věnovat i profesionálně (nebo nejméně nezávisle). Takže jsme pochopitelně byli z náplně soutěže nadšeni. Jak se při druhém ročníku ukázalo, není tohle nadšení úplně rozšířené (vzhledem k tomu, že renai hry do prvního ročníku soutěže vpodstatě obstaralo pevné jádro naší otaku komunity). Po zjištění, že se tedy další ročník konat nebude, jsme museli vzít osud do vlastních rukou a visual novelu si udělat jen tak pro sebe.


"Pocem...vymyslíme to."
Zde vám stručně popíši jak námět na "Zbyška"(jak mu interně říkáme) vznikal. Takhle jednou pozdě v noci, jak to často děláváme (noční ptáci), jsme se u hraní Persony 3 rozpovídali o možném námětu. První návrh byl sehnat si talentovaného kreslíře a udělat komediální reverse harém. Talentovaných kreslířů je tu u nás sice docela dost, ale ani jeden bohužel nemá koule...a když má, tak nemá čas...co dál? Uděláme si art samy. HAHAHAHAHAHAHA!!! Nojo, ale co nám zbýva? Mám to! Bude se to celý odehrávat ve tmě...po šesti hodinách a milión dvaceti geniálních nápadech jsme zoufalí a unavení uznali, že je to daleko komplikovanější než celou visualnovelu nakreslit. "Světlušku" jsme tedy odložili na jindy.

"Co umíš nakreslit?" "Delfína." "Dobře, bude to o delfínovi." "Tak jo, bude to detektiv s buřinkou." "Jojo, přesně...a bude vyšetřovat vraždu..." "...jednorožce..." "...co se odehrála na duze..." "No jasně!!!"

Přesně takhle to bylo. Přísahám. Vychrchlali jsme první možnou kravinu a opravdu ji zrealizovali. A bylo to skvělé. Následovalo pár týdnů nadhazování nápadů a možných zápletek, až byla jednoho dne nad mou postelí nástěnka s prvním nástinem základní linie příběhu.

Herní studia
Následuje část, která je tak nějak v mlze. Engine byl jasný...pochopitelně RenPy. Novelty fakt ne:-D Po vymyšlení kompletně všech linií a postav přišlo na řadu kreslení. To jsem obstarával já a přiznám se, že bylo asi dost nezáživné, protože tuhle fázi si vůbec nepamatuju. Jaké bylo programování vůbec netuším. Ani jsem ho nezkusil. Po "kompletním" dokreslení (myšleno pocení byť jen jedné hezké linky, slepování fotek a protahování přes photoshop) celého vizuálu tak přišlo slibování. Naše naivita o tom, že teď to teda jako bude do měsíce hotový, když je všechno nakreslený, byla do nebe volající. Taky se nám to vymstilo. Naslibovali jsme už v srpnu hory doly a bylo z toho jenom zklamání ze zklamání. Pak přišlo září a nový semestr a s ním i Herní studia. Tento přednáškový cyklus dávál jako jednu z možností ukončení vytvořit herní projekt. Tak co s načatou hrou...?
Měli jsme konečně závazek a termín. Práce samotná šla většinu času jako po másle. Pomlau jsme na Zbyška nabalovali jak původně zamýšlené nápady, tak i ty co přišly v průběhu tvorby. Takže se nám nakonec hra rozrostla z původně zamýšlené půlhodinky na hodinu a půl. To jediné nás možná omlouvá z tak obrovského zpoždění.


Finišování aneb jste horší než Blizzard
No a pak přišlo finišování. Dantovo Peklo je oproti finišování takovéhoto projektu líbezným pohlazením po tváři. KDE SE DOPRDELE VŠECHNY TY CHYBY BEROU?!?!?!?!?!?!?!?!?!? Jaktože najednou musím kreslit tisíc nových věcí!!! Zapomenutá a nedodělaná celá jedna alternativní linie? Samozřejmě. Ne, vážně. Je to to nejhorší co na světě existuje. Hladomor? Pche. Genocida? Sem s tím. Finišování visual novely...HELL NO!!! Velké díky patří Ruchii za korekturu. Aspoň povrchně nám odstranila asi milión chyb. Zbyšek by byl jinak pro česky rozumícího člověka nestravitelný:-D I tak pochopitelně uniklo zrakům všech betatesterů pár drobností, ale...to je život, vyrovnejte se s tím. My už jsem úplně na dně. Šahat na to už nebudeme:-D No a s touhle mravenčí prací se pochopitelně přihrnulo další zdržování. Zkušenosti s dokončováním různých projektů máme, ale tohle předčilo všechny katastrofické scénáře. Pár lidí co nám drželi palce jsme tím už doháněli k šílenství, takže už žádné sliby. O dalších našich projektech budeme informovat, ale nic nečekejte, dokud nebude něco ke stažení. Všechno však zdárně došlo do svého konce a já osobně jsem s tímhle surrealistickým, anarchistickým a rozkošným dílkem spokojený.



Prosím čekejte
Ještě na chvilku zůstanu u našeho problému s přehnanou délkou vývoje Zbyška. To nakonec určilo výběr zastřešujícího jména pro naši dvojci (a v budoucnu snad pro více podobně zapálených lidí). Dane Vávro, ty husito...třes se! Oficiálně vám teď představuji budoucnost českého herního průmyslu. Přesně v duchu naší práce...please wait...


Na závěr bych chtěl požádat vás, kdo si Zbyška zahrajete. Obětujte prosím pár minut a napište sem do komentářů svoje dojmy. Nebo úplně nejlépe, rozžhavte své blogy a sesmolte pro nás nějakou recenzi. My máme to štěstí, že nás nehodnotí žádný pseudokritik z FreeHer, ale tu smůlu, že nás tím pádem nezkritizuje vůbec nikdo. Pomozte tedy prosím rozšířít Zbyška dál... je to otřepané, ale zajímá nás názor opravdu každého. Pochopitelně vám také nemůžeme zakázat nakreslit nějaký fanart nebo napsat fanfikci:-D

Těsně před koncem populární renpy statistiky:
Aktivní vývoj trval zhruba pět měsíců. Hra obsahuje 4 387 screenů, 33 155 slov, což je 7,6 slova na screen. Dále hra obsahuje 104 rozhodovacích menu a dohrání jednoho z hlavních konců trvá přibližně hodinu až hodinu a půl.

Ke stažení zde: http://www.pleasewait.cz/

Dneškem počínaje jsme začali pracovat na novém projektu. Nechte se překvapit a nebo dohrajte jeden z hlavních konců Zbyška na jehož konci se dozvíte o co půjde:-)

PS - Největší inspirací pro nás byly renaiky z výše zmíněné Animefestí soutěže. A to konkrétně Enmaku, Heartbeat a velké poděkování směřuje Wolfiimu za to, že nám dal k nakouknutí script Podzimu. Visual novelám zdar!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Nya-chan Production Nya-chan Production | E-mail | Web | 19. ledna 2012 v 20:47 | Reagovat

Už se těším až dohraju Katawa Shoujo a vrhnu se na tohle :)

Hodně štěstí s další věcí! ;D

2 Mitsuki Mitsuki | Web | 20. ledna 2012 v 11:19 | Reagovat

Zbyska si urcite nainstaluju a zahraju. A pak bych rada tu recenzi napsala. Ale... please wait ;)

Mam velkou radost, ze nekomu byla nase prace inspiraci a impulsem k tomu, pustit se do neceho podobneho a drzim vam pesti v dalsim projektu. Uprimne vas obdivuju, ze jste schopni se do nej pustit takhle brzo po tom predchozim. My mame nekde na internim webu nekolik napadu na Heartbeat 2. Ale tenkrat jsme si rekli, ze se do toho pustime, az si trochu odpocineme. No a pak k tomu nikdy nedoslo. Osobne si myslim, ze asi uz ani nedojde. Clovek jak nema na krku termin, tak se vetsinou k nicemu nedokope, pokud nema opravdu silnou vuli nebo motivaci. A zvlast kdyz jde o cinnost, pro kterou se ma treba vzdat jinych svych aktivit, co dela ve volnem case. Davno vim, ze veci ktere se daji udelat "kdykoli", tak se vetsinou neudelaji nikdy :)

Kazdopadne vase pile a odhodlani me treba donuti vytahnout ze supliku jeden svuj soukromy ren'ai projekt, ktery mi zraje v hlave v podstate od vydani Heartbeatu a nekdy pred rokem a pul jsem dokonce hodila na papir velmi podrobne poznamky o pribehu, postavach a jejich motivacich. Ale k napsani scenare uz jsem se uz nedokopala.

3 denzil denzil | Web | 20. ledna 2012 v 18:43 | Reagovat

Tak, staženo a dohráno. Moje první letošní VN. Gratuluju k vydání, sám vím jak těžké je něco takového dotáhnout do konce.

Hraní jsem si užil, i když během normální linie jsem si občas nebyl úplně jistý co se to vlastně děje. Ale zase to přidávalo na atmosféře, připadal jsem si skoro jako opravdový asistent, který do toho spadl a snažil se dělat co se dalo. Napodruhé, když už jsem věděl co a jak a podle toho vybíral volby, tak se všechno vysvětlilo.
Ten nápad obsadit postavy zvířaty ať už normálníma nebo mytickýma byl povedený. Ona to je celkově povedená hra.

Takže ještě jednou gratuluju a budu se těšit na další díl, tak vydržte a dotáhněte to do konce.

P.S: Ten královnin blog nemá chybu. (:

4 Lusi Lusi | Web | 20. ledna 2012 v 19:06 | Reagovat

Taky mám radost, že jste pro inspiraci zvolili i Heartbeat, i když jako příklad, jak to má vypadat bych ho úplně nedoporučila ^.^' Když jsme ho vytvářeli inspirovali jsme se FestTripem a jeho autoři nad námi posléze taky kroutili hlavami, že jsme si nevybrali úplně správný vzor XD
Každopádně Zbyšek zatím vypadá "prostě hustě". Hrajem ho s Jarníkem, ale zatím jsme se daleko nedostali, protože nás neustále svádí možnost chodit do kina... Takže, prozatím můžu zhodnotit především kino a to je super! :D
Rada pro ostatní hráče: Neflákejte kino, stojí za to!
Až dohrajeme, dám vědět.

5 Sykysan Sykysan | 20. ledna 2012 v 19:55 | Reagovat

Děkuju moc za reakce!!!

Mitsuki: těším se na recenzi a těší mě i fakt, že jsme v tobě rozežhnuli plamínek pro nastartování práce na další novele:-) tajně jsme v něco takového doufali...

denzil: díky za tak pozitivní reakce...a jinak - ten blog je naše životní dílo, poctivě jsme kvůli tomu studovali ty nejhorší blogy co se na blog.cz najdou:-D

Lusi: tak to jste nás potěšili!!! u betatesterů kino úplně vyšumělo. Chtěli jsme kvůli tomu vyhlásit soutěž, abychom tam lidi nalákali:-D

6 Jarnik Jarnik | 22. ledna 2012 v 23:28 | Reagovat

Hurá, natočili jsme film!!!111+ :D

Myslím, že na další pokračování jste si nastavili docela solidní laťku kvality :)

7 Lusi Lusi | 22. ledna 2012 v 23:37 | Reagovat

Jo! Linie se změnou osudu je super. A nečekaně dlouhá! Je tam nějaká linie, ve které jde porazit Schnitzla se Schtrudlem?
Nějaký kus konstruktivní kritiky dodám snad časem.

8 Sykysan Sykysan | 22. ledna 2012 v 23:54 | Reagovat

Lusi: filmová linie může končit čtyřmi různými způsoby a jeden z nich je právě absolutní vítězství...
někdy časem ještě dodám článek se zajímavostmi a tam kdyžtak bude souhrn všech konců a eventuelně nápověda jak se k nim dostat...

Jarník: jsem si docela dost jistý, že "jedničku" Vražda v Orion expresu snadno převálcuje:-D

9 Lusi Lusi | 23. ledna 2012 v 0:11 | Reagovat

Wow. Tak to máme teda ještě co dělat. Zkusíme ten film příště natočit artovější :D A na Orion Expres už se moc těšíme.

10 Lusi Lusi | Web | 11. února 2012 v 19:58 | Reagovat

Konečně jsem se dostala k sepsání nějakého toho minifeedbacku, i když už je to nějaká doba, co jsme to hráli.
Plusy:
+ detektivní zápletka (Byla dost chytrá. Měli jsme radost, že se nám povedlo tipnout pachatele už v průběhu, i když jsme mu přisuzovali jiný motiv.)
+ celá druhá příběhová linie, kterou většina hráčů nejspíš vůbec nenajde (ačkoliv je to hrozná škoda) a je snad ještě delší než linie primární
+ obechcávky :) (přišlo mi úplně super hodit např. vzhled městečka na Fakultu Architektury a podobné vychytávky, kterými jste zahlazovali veškeré nedostatky)
+ převlek za párek v rohlíku (ten nás prostě dostal!)
+ Theme Song (je prostě brutální :D)
Mínusy:
- překlepy a hrubky (Což je u tak super hry fakt škoda. Příště musíte donutit korektory (třeba rozžhaveným pohrabáčem) projít úplně všechny texty. Takhle tam těch hrubek zůstala docela slušná koncentrace - v některých místech evidentně větší, než v jiných)
- části s chybějící hudbou nebo jiným podkladem (Pokud to měl být atmosferický záměr, tak jsem ho nepoznala, pardon ^.^') Jarník si myslí, že to mělo mít dramatický efekt. Tak nevim...

Jo a vyhrát festival se nám pořád nedaří - ale už se nám párkrát povedlo se na něj ani neprobojovat X)

11 Sykysan Sykysan | 11. února 2012 v 21:09 | Reagovat

Lusi - velké díky za feedback! O hrubkách víme. Je jich tam taková koncentrace z několika důvodů. Korektorce jsme to nedávali průběžně, ale vysypali jsme na ni veškerý text najednou a navíc na strašně krátkou dobu, takže ta je bez viny. Naopak, bez ní by byl Zbyšek naprosto nečitelný. Další důvod je například taky "syndrom finišování", kdy ve mně i sebemenší pohled do scriptu vyvolával satanistické myšlenky. To se pak pochopitelně odrazilo na odfláknutých textech:-D
Co se hudby/podkresu týče, tak tam to bude asi dost o přístupu. Rozhodně to nepovažujeme za chybu pokud někde absentuje, ale určitě to taky nebyl dramaticky záměr:-D Kde podkres není tam nám nepřišlo důležité ho dávat. Ale probereme to na schůzi:-D Je to velmi dobrý postřeh.
To by bylo k záporům (opravdu jen dva???? uffff).

U plusek jsme s M0tim naprosto pookřáli. Pochválili jste nám totiž věci, které jsme byli rozhodnutí udržovat do budoucna už v průběhu práce na jedničce:-) V Expresu se tedy můžete zase těšit na jednu zcela alternativní linii (nebude už filmová, ale zůstaneme u kreativnního oboru:-D )...a jako bonus přibude ještě jedna hodně speciální linie.
Některé "vyhlazovací" vychytávky jsou dokonce víceúčelové. To se ale projeví až s dalšími díly:-) Takže zůstaňte věrní, prosím:-D

Ještě jednou díky za zpětnou vazbu. Pokud se náhodou stane, že vyměníte Japonsko za Akicon, tak se hlašte. Dostanete Limitovanou edici Zbyška na DVD:-D (a kdo ví, možná i s figurkou:-D )

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
SEO