Animefest 2013 - zde žijí draci

14. května 2013 v 22:39 | Sykysan, Ruchie, Moti |  REPORTY
Úvodem
Jen tak pro začátek taková záležitost, která mě trápí už déle...Animefest by si měl pro příště sehnat lepšího grafika oficiálních maskotů. Na akci takové velikosti a v rámci mezí si dovolím říct i prestižnosti, nepřipadá v úvahu, aby měl otaku con vizuál, který spíš než anime a mangu připomíná západní cartoon network (i s jejich infantilností). Výjimkou budiž přívěsky ve kterých maskot bišík vypadá jako Sailor Mercury a maskotka bišinka jako pokémoní trenérka s Omastarem na hlavě (což by byl geniální pokémoní charakter btw). A letošní placky jsem obcházel obloukem zadržujíc obsah žaludku. Ano, určitě je moje "rozhořčení" nejméně z 50% procent způsobeno tím, že kresba od Re se mi jednoduše subjektivně nelíbí. Ale že ty kresby nejsou moc japan-like, je myslím změřitelný fakt. Dál bych ještě zkritizoval nekonzistentnost. Plakát, motiv na triko (jediná kresba na úrovni), obálka FestZinu. Tři autoři a tři úrovně kvality bez špetky snahy je nějak ucelit. Jasně, návštěvníkům se to hrozně líbí, je to čuprový a bombový, ale to jen proto, že nemají s čím srovnávat. Lepší to totiž neznají. Neříkejte mi, že jeden autor nestihne během roku nakreslit tři arty. Plakát se může začít kreslit okamžitě po ukončení předchozího ročníku, protože nad jeho tématem evidentně stejně nikdo reálně nepřemýšlí (steampunk? noc a den? kde v tom mám hledat Animefest? Brno? jak to souvisí s komiksem ve Festzinu?). Motiv na tričko by se taky dal kreslit daleko dřív (letos nesouvisí ani s "tématem"). A když je potřeba konečně nakreslit obálku zinu (protože se podařilo domluvit Madoka filmy!!!) tak už jsou dávno plakát a motiv na triko hotovy a jejich výroba nezdržuje. Vážně je to tak abstraktní? Dovolil jsem si tedy při této příležitosti navrhnout vlastní plákát a chtěl bych se s ním ucházet o post grafika Animefestu.


No tak konec vtípků a jdeme konečně na samotný report.

Obsah:
Sykysan: Zahájení + křest Vějíře, Fest dance, Anime tvorba inspirovaná západem (Kalisto), Velké japonské konzolové války (Alucard), Novinky v anime (Trpaslík - hintzu), Soutěžní AMV, Japonština v anime pro úplné začátečníky (Lusi), Herní rockeri z Osaky (Junker), Tajomstvo saké (Saint), Kruté střety s realitou (Grek1), Kyoto Animation (Nya-chan), Historie animace (Děda Shinigami), Square Enix sraz, Japonské hry, slash a jiné bizarní neduhy (Yuffie), Vyhlášení soutěží, Zakončení conu.

Ruchie: Cosplay speciál

Moti: Lov vlčích dětí

Pátek
První den conu nám začal poněkud netradičně, protože jsme s Motim vlastně vstávali na úplně jiný con. A to na CONferenci. Jako začínající indie game developeři jsme se účastnili už druhého ročníku, jenže letos nás zaskočila kolize právě s Animefestem. Tenhle report nebude popisovat dojmy z conference, jen napíšu, že úroveň přednášek na ní vyslechnutých byla tak vysoká, že jsem měl strach, aby mi zbytek Animefestu nepřišel fádní. Od rána až do cca tří odpoledne jsme tedy strávili na půdě FSS a z ní pak předčasně odešli na rychlý oběd a registraci v Kongresovém centru. Něco před čtvrtou už se před dveřmi Kongresáku pomalu převaloval obrovský shluk otaku. Tohle čekání ve frontách si už tradične s Motim velice "užíváme", protože právě zde se nejvíce projevuje mladší generace návštěvníků. Strašně lituju té maminky, která svou dcerku na registraci doprovázela a musela sledovat dva trapáky s cedulí FREE SEX, jak baví inteligenčně méně obdařené publikum svými excesy. Jako nezasvěcený bych okamžitě své dítě z takové akce násilím odtáhl. Zamyslete se trochu. Něco po čtvrté se otevřely "brány" Animefestu a všechno to mohlo začít. Musím pochválit rychlost, s jakou organizátoři zvládali odbavit tak velké množství nespořádáných lidí. Pobavila pak scénka u navlékání náramku, kdy měla slečna nejdřív problém navléct mi ho na mou obrovskou pracku a druhá slečna byla už po deseti minutách vyčerpaná ze secvakávání plechových plíšků, takže jsem si ho musel podivným mecha přístrojem upevnit sám. V átriu jsme se usadili ke stolkům a počali vybarvovat obdržené programy. Proběhla už tradiční (a tradičně velice příjemná) zdravice s Grekem, Wolfiim a tentokrát i s Arianem. No a v té chvíli už nastal čas zase z kongresového centra odkráčet. Ne, že by nás atmosféra tak odpudila, ale jeli jsme na nádraží vyzvednou Lusi a Jarníka, kteří u nás letos během Animefestu přespávali. Jako nocležnící jsou k nezaplacení. Nezavazí, dodržují hygienu a jsou skvělými přispěvateli do předspánkových debat. Společně jsme se pak přepravili zpět na výstaviště. Přesně včas, abychom si vystáli frontu na oficiální Zahájení. To letos proběhlo tak nějak matně, nic moc extra si z něj nepamatuju i když se na pódiu mihli jak zahraniční cosplayeři tak japonská Berserk "delegace". Srandovní byl výjezd dortu z propadla lemovaný strašně trapným cosplay ztvárněním letošních maskotů. Křest Vějíře pak probíhal téměř identicky jako minulý rok. Letos se ovšem křtilo opravdu nealkoholickým saké (dobrý vtípek) a dražba se vyšplhala snad až někam nad tisíc korun (stejnému majiteli jako minulý rok...totální týpek prostě). Po zahájaní jsme sprintovali do sálu A, podívat se Kam zmizely yaoistky. Do dveří sálu jsem suverénně vrazil, aby mě po chvilce jistá nižší orgyně vyvedla se slovy "Neumíte číst?". Naprosto šokován tím, že nějaký z nižších orgů dělá svou práci tak jak má, jsem zíral na nevýrazný papír nalepený na dveřích "Kapacita tohoto sálu je momentálně naplněna." Aha, takže orgové si mysleli, že za ně práci udělá kus papíru (v prostoru který byl celý polepený kusy papíru a plakáty). To se pak potvrdilo, když dotyčná slečna odkráčela zpět ke své smečce (další nižší orgové a nějací jejich kamarádi) vzdálené od dvěří asi tři metry. Kdybych v té chvíli znovu otevřel a zmizel v sále, nikdo by si toho nevšiml (nebo jsem mohl vejít klidně do pár metrů vzdálenějšího druhého vchodu). Tyto "cedule" pak zůstali na dveřích po celou dobu conu, až už v sálu byla volná místa nebo ne. Nechtěl jsem být jedním z "těch lidí" a tak jsem se stáhl na Fest Dance. A tady začíná jedna z prvních animefestích katastrof. Naštěstí s dobrým koncem. Fest Dance v programu začíná stejně jako Kam mizí yaoistky. Už na yaoistky jsem šel s pár minutovým spožděním, takže když jsem dorazil do Rotundy a ta byla podezřele tichá a poloprázdná, něco mi pochopitelně nesedělo. A nesedělo mi to další půl hodinu. Jediné co jsem v té době mohl v sále obdivovat byla stříbrná zadnice moderátorky Fest Dance, která freneticky pobíhala sem a tam a pravděpodobně bojovala s invazí mimozemšťanů, protože jinak nevím, co tak zásadně program zdrželo. Oficiální spoždění 40 minut. WTF??? Teď ovšem přichází vtip, protože z šesti přihlášených týmů/jednotlivců dorazili jen čtyři, čímž se i tak krátky program ještě víc zkrátil, takže vyrovnal čtyřicetiminutový skluz. Komedie. Fest Dance tedy začal jakýmsi střihovým videem doprovázeným unylým tanečkem moderátorky (což jsem zaznamenal asi až v polovině, když mi začala moderátorka zavazet ve výhledu na plátno). Pak jsem litoval, že jsem jí nevěnoval větší pozornost, protože to byla jediná šance jak si prohlédnout její obličej. Ve chvíli kdy začala mluvit do mikrofonu si totiž přilepila desky s poznámkami na obličej a nesundala je až do vyhlášení soutěží v neděli. Z desek potom předčítala texty jak na prvním stupni základní školy. Úroveň tak zvedali až samotní soutežící (ano, čtete správně). První duo tanečnic bylo suverénně nejlepší. Od volby tance s hudbou až po skvělé kostýmy. A jako jedny ze dvou myslím nejlépe vystihly o co ve Fest Dance pravděpodobně má jít. Po nich nastoupili dost tragičtí narutardi s tancem, který asi vymýšleli přímo na místě. Takže na improvizaci vcelku dobrý výkon. Třetí bylo docela originální baletní vystoupení (variace na smrt labutě?) a jako čtvrtá se představila odhodlaná dívka s variací na jakýsi korejský příběh o odvaze. Takže si to sečteme. Třičtvrtě hodiny spoždění, moderátorka kterou ukradli z vyhlašování soutěže o největší cuketu Dolní lhoty (vyhrála paní Šenková) a jen dvě třetiny soutěžících. Tak a teď přijde překvapivé rozuzlení. Fest Dance je skvělý bod programu! I přes diletantskou organizaci a hroznou prezentaci má prostě Fest Dance jiskru jakou jsem nezažil na žádném z cosplay divadel. Hodně mě tedy mrzí, že vzhledem k nezvládnuté organizaci se už s Fest Dance asi nesetkáme. Pokud ano, dejte to prosím někomu schopnému, nechte to moderovat Trpaslíka a udělejte pořádnou propagaci. Do dvou let z toho máte nejnavštěvovanější akci na AF. Po tomto hořkosladkém zážitku jsme se přesunuli k sálu A a vyčekali si vpuštění (taky myslím se spožděním) na Anime tvorba inspirovaná západem. Kalisto dokázala elegantním můstkem dopravit na Animefest západní populární kulturu a přitom nevypadnout z tématického okruhu japonské tvorby. Přednášku jde označit za klasická anime doporučení podle šablony vypilované od Lusi. Mně osobně potěšilo hlavně téma západních komiksů. V úvodu mi možná chybělo trošku rozpitvání Matrixu (Animatrix vychází z fikčního světa západního filmu, který ale přebírá trendy a motivy z japonských anime...a kruh se uzavírá), ale jinak se nedá přednášce nic moc vytknout. Dále následovala už jen cesta v konzervě na otaku (linka 97) do měkoučkých postelí.

Sobota
Po třech hodinách spánku a deseti minutách přemýšlení o sebevraždě jsem se vydal na cosplay základnu do bytu Ruchie a Dajiho. Zde jsme na sebe navlékli cosplaye, které pro nás Ruchie ušila (ano, Ruchie stihla za necelý měsíc ušít jak cosplay pro sebe, tak pro mě a Dajiho!), vytvořili účesy a za vytrvalého deště navlhli ještě než jsme se dostali na výstaviště. Naštěstí déšť cosplay nijak neovlivnil a tak nám trochu spadl kámen ze srdce. Na Vývoj vědy v zemi vycházejícího slunce jsem se už nedostal a tak jsem zamířil do Rotundy na Shinsekai Yori a pokud nejsem úplně blbý, tak jsem poznal překlad od mých oblíbených SunSub. Zopákl jsem si tedy první díly a pak se jen na Konzolové války přesunul trochu blíž. Alucard už je v otaku komunitě taková záruka suché, ale informačně nabušené přednášky. Je to skvělý protipól ke všem těm rádoby zábavným programům. Jeho přednášky prostě můžu neustále, i když se informace v nich dost často opakují. Po Konzolových válkách nastoupili hintzu a Trpaslík a jejich Novinky v anime. Tenhle duet mi přišel ještě víc mimo než akicoňácké spojení hintzu a Greka, ale bylo mi vysvětleno, že tahle dvojka je těžká bromance a uvádí/uváděli spolu podobné novinky na Pragoconu. Nebyly to novinky v pravém slova smyslu. Pánové nám chtěli ukázat na co se dívalo před deseti lety a tak udělali variaci na novinky, jenže z roku 2003. Nemělo to nakonec žádný teoretický ani praktický význam (ale to úplně neposoudím, protože přednáška měla pochopitelně skluz a tak jsme z ní odcházeli předčasně), protože stejně tak mohli dělat doporučení na anime z jakéhokoliv roku poté. Maximálně tím dokázali, že blábol "dnes už to není jako kdysi" je jen obrovská fáma a anime tehdá nebyla lepší ani horší. Přitom přednáška nebyla vůbec zbytečná. Přesvědčila mě, že bych mohl Fullmetal Panic dát druhou šanci, hintzu znovu šíří osvětu o Bobobo (lidi do toho! pokud vás nepřesvědčí bizarní námět, tak je tam minimálně plno inspirace pro cosplayování) a do poznámek se vloudilo pár zajímavých tipů na zkouknutí. Po Novinkách jsme se přesunuli do Áčka konečně zkouknout i zahraniční AMV a zopáknout si ta česká. Po promítání jsem nakonec usoudil, že letos nebudu hodnotit podle rozumu, ale jednoduše podle "srdíčka". Místo toho, abych se soustředil na kvalitu střihu a téma, upřednostnil jsem spíš zábavu. Popravdě jsem ale letos neměl motivaci nějak víc se nad AMV zamýšlet. Úroveň animefestí souteže systematicky klesá už asi tři roky a já o ni pomalu ztrácím zájem. Jasně, máme hodně schopných tvůrců, ale ani jeden se zatím neprokázal jako hitmaker (s čestnou vyjímkou Jarníka a do jisté míry i Nya-chan Production). Chtělo by to nakopnout. Z promítání AMV jsme odcházeli v půlce, protože druhou půlku jsme viděli už v pátek. Měli jsme tak čas konečně vyrazit do vzdálenějších částí výstaviště pofotit naše cosplaye. Povídání o cosplayích jsem si nechal až na sem, protože jinak by se táhlo napříč celým reportem. Nějaké technické záležitosti a tvorbu vám snad popíše Ruchie na svém blogu. Já se soustředím spíš na to, jaké ve mně cosplayování zanechalo dojmy. Naše cosplaye byly částečně OC založené na White Mage z Final Fantasy. Díky tomu byly naše kostýmy šité na tělo a tím pádem nejspíše daleko pohodlnější než klasický cosplay. Proto mám z cosplayování zcela pozitivní dojmy. Užíval jsem si zamyšlené pohledy, které odhadují, za co asi jdu, potěšilo každé zastavení s prosbou o zapózování pro fotku a plno dalších drobností. Náš cosplay poznávali především fanoušci (povětšinou také cosplayeři) Final Fantasy a jeden bludišťák putuje Grekovi, který uhádl i bez nápovědy. Focení proběhlo trošku hekticky, protože nám začalo (zase) pršet, takže vznikly spíše provizorní fotky. Ale na nějaké pořádné focení se pochopitelně stále chystáme, tak snad běhěm roku dodám i reprezantativnější shoty.


Při focení jsme se rychle najedli a načerpali síly na Japonštinu v anime pro úplné začátečníky. A zde se dostáváme k jednomu z nejlepších programů na Animefestu. Letos se Lusi postavila do role průkopnice nových šablon a dopravila nám na stříbrném podnose nový zážitek. Koncept její přednášky byl nepřekonatelný a nevykazoval vpodstatě žádné slabiny. Trik vězel v tom, že do nás Lusi zábavnou formou naládovala základní a v anime nejvíce používané japonské fráze. Zapojila nejdříve celé publikum a vytahala z nich japonská slovíčka, která zná snad každý otaku (dokonce drtivou většinu měla předem odhadnutu) a na tomto základu pak stavěla. Po té si vybrala pět dobrovolníků na kterých svoje učitelské umění přímo před publikem zkoušela. A jelikož jsem strašná aktivka, tak jsem se pochopitelně přihlásil. Měl jsem tak možnost se kouknout na přednášku s trochu jiné perspektivy (z takové, ve které mi nezavazel žádný sloup...kdo byl v sále Morava, tak ví). Bylo to neskutečně zábavné jak pro nás, tak pro publikum. Se slzou v oku budu vzpomínat na japonské laškování s Astrakem, Ličiho sebelásku a finále v podobě hromadného zpívání i-ku-ra, i-ku-ra, i-ku-ra-de-su-ka. Lusi se podařilo mi projasnit do té doby mírně vlažný zážitek z Animefestu a možná se to teď nezdá, ale pomalu by se mohla řadit mezi legendy typu Greka, hintzáka či Lišáka. Plní energie jsme konečně vyrazili na své první jídlo a s Motim se rychle přesunuli na Herní rockery s Osaky. Junker je velký sympaťák, takový normální týpek bez výstřelků, který přinesl mezi přednášky plné yaoi narážek a trapných vtipů o hentai trochu stability. Nejspíš také proto ho publikum přijalo vcelku bez odezvy. Nebudeme předstírat, že se nás na Animefestu pohybovalo víc než deset fanoušku Platinum Games. Právě proto tuhle přednášku hodně oceňuju, protože přináší něco neokoukaného a nového. Přednes měl Junker skvělý, prezentaci ucházející a informace zcela povrchní (protože přesně takové stačily! není to výtka!). Rockeri byli docela svižní a tak jsme neměli problém se dostat na Tajomstvo saké od Sainta. Na začátku mě Saint trochu vytočil, protože vytáhl dvě flašky saké a nechal je rozlévat návštěvníkům. Takže minimálně prvních pět minut jsem koukal na záda typickým čecháčkům, kteří mají šanci sebrat něco zadarmo! Až se sál uklidnil, tak vše padlo do zajetých kolejí. Saint je už taky dlouho zárukou kvalitních informací podaných srozumitelně a kultivovaně. Nevím ovšem jakou černou magii používá, protože zrovna z jeho přednášky jsem si odnesl snad 90% všech informací (abych vysvětlil, už od základní školy se odě mě vědomosti odráží jak od trampolíny, proto žasnu jaktože jsem si toho tolik zapamatoval). Později vysvětlil, že saké se má podávat převážně studené a proto ho nabídl už na začátku (do té doby bylo poctivě v ledničce). Což vysvětluje situaci na začátku (a já to chápu), ale neospravedlňuje porušení pravidel Animefestu. Takže informace jsem dostal vychlazené, ale zážitek byl zcela vlažný a zoxidovaný. Jedeme dál na další z mála výborných přednášek. Kruté střety s realitou od Greka. Když jsem přednášku zaznamenal poprvé na webovkách, tak jsem se zděsil, že Grek recykluje nebo navazuje na hintzuovy Střety s realitou z Akiconu 2010. Neděsil jsem se ani tak tématu (hintzuova přednáška byla skvělá), ale spíše jsem si vzpomněl na nepěkný zážitek ze spolupráce těchto dvou velikánů na Akiconu letošním. Obavy byly zbytečné, nejenže byl Grek tématický na míle daleko, ale dokonce předčil jakákoliv očekávání. S čistým svědomím můžu napsat, že tohle byla Grekova nejzábavnější přednáška, které jsem byl svědkem. Žasnu, s jakou lehkostí dokáže geniálně glosovat každý záhyb anime nesrovnalostí a jak pohotově reagoval na dodatky návštěvníků (a naprosto bez přípravy, ptal jsem se!). Obsah přednášky tu rozepisovat nebudu, protože bych chtěl, abyste si ji později dohledali ze záznamu (pravý důvod je ten, že vůbec nedávám fyzikální zákony, na kterých tato přednáška stojí :-D ). Ale kdybych věděl, co mě čeká po této přednášce, nejspíš bych vběhl Grekovi do náruče a tři hodiny bych tam ležel. Po ukončení jeho přednášky totiž začala naše dantovská výprava za Kyoto Animation. Začalo to takhle. Kvůli skluzu na Besedě s tvůrci trilogie Berserk začal později i Grek. No a když Grek později začal, musel zákonitě i později skončit. Což způsobilo, že jsme se už nedostali na chill a její Kuriózní proměny. Tak jsme tedy čekali a zvolili jako náhradní program Povídání o zahraničních conech. No, jenže to začalo o půl hodiny později, takže když přišel hintzu s otázkou, jestli je potřeba překládat do češtiny, tak jsme se už pakovali k Áčku, abychom si vystáli místa na Základy biologie. Tam jsme stáli minimálně půl hodiny aby nás ve chvíli, kdy jsme se vtlačovali do sálu (už se spožděním) vykázala Kalisto kvůli technické pauze, která ani nebyla zaznačena v programu. Tady jsem byl už totálně zhnusený a šel si rovnou sednout do sálu B, protože Wolfiiho přednášku jsem prostě nehodlal vynechat za nic na světě. Kdyby mě chtěl někdo vypakovat i odtud asi bych už regulérně udělal scénu, protože jsme díky děsivé organizaci dělali tři hodiny úplné hovno. Pro cylony, jako jsme my, je životně důležité, aby časový harmonogram aspoň minimálně odpovídal realitě naznačené v programu. Pokud tomu tak není, jde všechno do hajzlu. Já chápu, že mnoha otaku musí přijít naprosto abstraktní chodit na cony kvůli přednáškám a načerpání nějakých vědomostí, ale po letošní zkušenosti bych možná zavedl oscarové hudební přerušovačky, protože takový opruz jsem nezažil snad ani na Advíku. A to už je skoro urážka. Kvůli zrušené Takarazuce (wtf už?) bylo v Béčku hezky prázdno a jako náhradní program byl výběr nejlepších AMV. To naštěstí způsobilo, že jsem pomalu roztál a nasranost ze mě vyprchávala s každým dalším AMV. Po čase dorazil Grek a krátký pokec s ním už zahnal všechny chmury. Právě včas, protože posléze přicupital Wolfii a začal mnou dlouho očekávané Kyoto Animation. Jak už píšu po několikáté, Wolfii je záruka kvalitní přednášky. I přesto, že málokdy něčím překvapí, je vždy pevným bodem v mém programu a nikdy nezklamává. KyoAni je navíc mým nejoblíbenejším animačním studiem ever, takže úspěch byl zaručen. Wolfiimu se omlouvám, ale tak nějak nevím, o čem tady psát. Přednáška to byla dobrá, pro lajky určitě přínostná, protože minimálně polovina jejich anime už jsou dávno legendy, které je potřeba nakoukat. Já sam jsem se dozvěděl pár nových informací a zbytek jsem si prostě jen užíval, i když anime zmíněná jsem viděl skoro všechna a zákulisních informací zase nebylo tak moc. Nebo spíše bylo jich dostatek, ale ne nijak zajímavých. Což není chyba Wolfiiho, ale nudného života samotného studia. Kyoto Animation (jako přednáška) se tak řadí hned vedle neméně kvalitního Studio Shaft od Greka (jaký otec, takový syn). Co takhle příště Gainax? Dál už následovala jen cesta na byt a spánek.

Neděle
Neskutečné čtyři hodiny spánku a už jen pět minut plánování sebevraždy. Tak, ať to mám za sebou. Historie animace od prvního yaoisty Dědy Shinigamiho byla totální sračka. Odcházeli jsme s Motim po čtvrt hodině a z doslechu mám naspoilováno, že se to nezměnilo ani po zbytek přednášky. Šli jsme tedy dělat něco smysluplného...hrát Naruta na PS3. Z něj jsme se přesunuli na sraz fanoušků Square Enix. Což byla další ztráta času. Vpodstatě jsme se jen představili a chvilku fotili. Nikdo se ani nepokusil moderovat diskusi, nikdo neprojevil zájem o nic. Alespoň jsme si odnesli pár kontaktů na další cosplayery Final Fantasy. Po té jsme se přesunuli na Yuffie a její Japonské hry, slash a jiné neduhy. Od Yuffie mám daleko raději přednášky informačního typu (do kterých je i tak schopná narvat dostatek humoru), takže jsem tuhle vyloženě komediální přednášku nijak extra neprožíval. Byla hodně vtipná, nebyla trapná a to je tak asi všechno, co od programu takového typu potřebuju. Yuffie je vpodstatě schopná ustát cokoli, takže u ní nikdy neminete. Pak už následovalo jen Vyhlášení soutěží a Zakončení conu, ze kterých mám tak mlhavé vzpomínky, že se mi o nich nechce ani psát. Pamatuju si jen, že 70% lidí se na zakončení ptá na úplné kraviny a že vyhlašovaní bylo nějak míň slavnostní a zbytečné. Suma sumárum tak mám z Animefestu spíš negativní dojem, i když se našly perly, které na jiných conech nemají obdoby. A nejsem naštvaný nebo zklamaný, spíš mě to mrzí. Na Animefest čekám celý rok jak na Vánoce a jsem vždy stoprocentně připraven si ho užít. Nebudu se nad tím tentokrát hluboce zamýšlet a sprostě to svalím na organizaci. Myslím si, že letos nebyla moc dobře pořešená. Jak se ukázalo, tak na papíře ideální rozvrh programu v reálu těžce selhal. No ale nebudu se v tom rýpat. Co bylo bylo a já si začnu pomalu brousit zoubky na Natsucon. Děkuji všem organizátorům, i přes negativní vlivy si stále myslím, že odvádíte nadlidskou práci a jsem vděčný za každou sekundu strávenou na Animefestu. Za rok se uvidíme.

Mikroshrnutí:
Nejlepší přednáška: remíza mezi Lusi a Grekem
Nejhorší přednáška: Děda Shinigami (asi)

Ruchiin cosplay speciál + bonus

Výroba latexových aplikací
- výborné pro začátečníky, většinu teorie tvořila videa z youtube, přednášející se věnoval především zombie maskám. Několik dobrých tipů i pro ty, kteří už z latexu něco zkoušeli. (Jako třeba já. Na příští zombie akci budou Moti a Syky dokonalí zombíci.) Dobrá byla praktická část, kde si všichni mohli vyzkoušet jednoduché latexové jizvičky, puchýřky, rány a podobně.

Make-up v cosplayi
- Myra a Clover. Přednáška obsahovala především základy líčení, hezky přehledně shrnula nejdůležitější body. Clover je vyučená kosmetička (jestli se pamatuju dobře) a bylo vidět, že má v tématu opravdu přehled. Speciálně ke cosplayovému líčení nechyběly tipy na optické zvětšení očí (líčení, zvětšovací čočky, umělé řasy) spojené s praktickou ukázkou na Arisu. To mělo být snímáno kamerou a přenášeno na plátno, bohužel kamera jaksi chyběla a my jsme nic neviděli. Holkám nezbylo, než aby postup popisovaly slovně. Dostali jsme praktické rady v úpravě obočí do neobvyklých tvarů a v jednodušším bodypaintingu. Pro v líčení méně sběhlé dívky a pro pány to bylo asi velmi užitečné. Souhlasím s Myrou a Clover, že pro cosplay je líčení potřebné také pro pány a že lesknoucí se mastný obličej plný pupínků s blond obočím k černé paruce shodí dojem i kdyby byl kostým jinak naprosto perfektní. Takže holkám díky za osvětu.

Kámen, nůžky, papír
- Alfred a Arenoth. Pro mě velmi přínosná přednáška. Kluci se věnovali tvorbě rekvizit, brnění a podobných věcí, které ke cosplayi patří a nejsou z látky. Probrali základní materiály, jejich výhody a nevýhody, přidali pár tipů z praxe a donesli ukázky, které jsme si na konci mohli prohlédnout zblízka, ošahat je, potěžkat, zkusit jejich pevnost a pružnost. Kluci také ochotně odpovídali na případné další dotazy. Měli také velmi dobrý projev. Jejich host, Yamík, představil výrobu zbraní z extrudovaného polystyrenu (možná si vzpomenete na Gundam cosplay - tak to byl Yamík). Moc se přimlouvám za vznik přednášky s tématem paint job.

Bonus - Beseda o kjogenu
- Ondřej Hýbl (myslím) a Motohiko Šigejama. Beseda začala slovy "Vítejte na workshopu divadla kjógen" takže beseda to nebyla, z větší části spíš přednáška, ale velmi zajímavá. Pan Motohiko má výborný smysl pro humor, je výborný herec a prostě byl velmi milý. Vysvětlil nějaké základní prvky kjogenu a pozval si tři dobrovolníky, které učil typickou divadelní chůzi. Beseda/workshop/přednáška byla ukončena hlasitým kjógenským smíchem všech přítomných v sále.


Lov vlčích dětí
Motiho cesta do sálu A a zase zpátky

Jeden z hlavních důvodů, proč chodím na Animefest, je kvůli promítání. Kromě "hlavního" promítání je tu totiž celá řada dalších filmů a seriálů, kterými může váš animelist krásně narůst.

Mým hlavním cílem pro letošní rok byly Vlčí děti a byl jsem ochotný obětovat cokoliv, jen abych je viděl.

Zcela první věcí, kterou jsem pro to musel udělat, bylo zkontrolovat podmínky v Rotundě. Hrozně jsem doufal, že oproti předchozímu roku uvidím majestátně napnuté obrovské plátno bez jediného hrbolku. Jistěže jsem slyšel, že to prý nejde, ale takhle naděje nefunguje! Když jsem tedy v Rotundě zjistil, že lépe by vypadalo promítání na mém nejpomačkanějším triku, musel jsem přejít k plánu B. B jako Sálu B.

Jistě, malá promítačka v malém sále mohla zmenšit celý ten divácký zážitek, ale zase by to bylo s anglickými titulky, ne? Já mám rád anglické titulky, protože u flákání se vždycky můžu vymlouvat na učení se cizímu jazyku. V sobotu ráno jsem ale na AMV budíčku zjistil, že v Sálu B je na stěně malý čtvereček, nejspíše zakrývající nějakou díru ve zdi. Tento malý čtvereček držel moji pozornost naprosto celou dobu a já kvůli tomu neviděl z AMVček vůbec nic. Tyto hypnotizující schopnosti mě nakonec přinutily přesunout se k plánu C … který byl ale v Sále A.

Dal jsem si záležet, abych měl dobré a pohodlné místo, na kterém se po celou dobu promítání ani jednou nezavrtím, nebo nezamrkám. V pauze před promítáním jsem tam tak seděl, koukal kolem a říkal si, že to vlastně vůbec není špatné. Co na tom, že to bude s českými titulky. Co na tom, že to není na velkém plátně. Mám klid, mám skvělý výhled a pohodlí. Vše, co přijde může být už jen úžasný zážitek z úžasného filmu, ne?

Začátek promítání jsem pořádně nepoznal. Přesněji jsem nepoznal, že je to nějaký film. Nízké rozlišení mi evokovalo celou řadu pixelartových indie her a já se tak marně snažil zjistit, o kterou asi jde. Vodotisk v pravém horním rohu mi dával nápovědu. Snažil se mi říct, že tohle není žádná minimalistická hra v rozlišení 10x10. Natvrdlému já to ale došlo až ve chvíli, kdy hlavní postava promluvila a spodní část obrazovky zakryl černý obdelník.

Černý obdelník s českými titulky, který se marně snažil schovat hard sub za ním. Hlavní postava promluvila poprvé, podruhé a nejspíš promluvila i potřetí, jenže to já už byl venku ze sálu. Stál jsem venku na chodbě, v šoku, s dírou v srdci i v programu. Místo vrcholného zážitku jsem dostal promítání v tak špatné kvalitě, že horší by už mohlo být jen na internetu streamovaný kinorip italsky nadabovaných Vlčích dětí s třemi navzájem se překrývajícími titulky nahoře i dole.

Nakonec se mi tedy splnilo moje přání. Hlavní promítání ve mě nechalo ten nejhlubší zážitek z celého Animefestu. Tato bolestná zkušenost se do mě zaryla tak hluboko, že jsem odpískal noční maraton na Anime Mirai a prožil tak nejspíš svůj první Animefest bez jediného promítání.

Konec

Co se jinam nevešlo:
Skvělá voda s limetkou na Japonštině pro začátečníky mi zachránila život!

Internetové hlasování do soutěží bylo dost pofidérní. Kdybych chtěl, tak si naberu lístků kolik chci, pokud by se v nich teda dalo vyznat. Lístky pro hlasování na cosplay, fest dance atd. byly na infostánku do sebe smíchané a rozházené po půlce pultu. A dost zásadní počet z nich byl už použit, protože lidi si lístek evidentně vzali, odhlasovali u stánku a papírek vesele vhodili zpátky do "osudí" mezi ostatní.

Až letos mi došlo, že Grek je naprosto boží herec. Jaktože ho ještě ne(zne)využilo nějaké z cosplay divadel? Nějaké cameo?

Grekovi se omlouvám za velké množství zmínek o něm v tomto reportu. Ono to nějak samo.

Ještě malý dodatek k Saintovu Tajomstvu saké. Nejsem nějaký zatvrzelý abstinent a moralista, ale rozlévat alkohol na takovém conu je jak dávat puberťákum povolenky se totálně ožrat. Tyhle móresy ať si nechá Advík.

Letos jsem měl poprvé možnost se konečně porozhlédnout po animefestí herně a byl jsem velice mile překvapen. Trávili jsme tam se cylony každou volnější chvíli a neskutečně si ji užívali.Nejvíc epic byl ten battlestar galactica zářící stůl s kostkama, který vydával zvuky a brada mi padala když v aréně vystupovali zkušení šermíři.

Dal by se za symbolický poplatek (do 300,-) vyjednat nějaký "reportérský pas", který by mi zajistil jedno místo v každém sále? Nebo aspoň na předem vybraných přednáškách.

V sobotu před odjezdem na byt se na zastávce s Lusi zapovídala jakási hezká slečna. Nakonec se z ní vyklubala chill s novým účesem. Touto cestou bych jí chtěl vzkázat, že jí velice sluší. Taky jsem si uvědomil, že jsem asi úchyl na změny účesů u otaku, protože když hintzu shodil culík, tak jsem to oplakával asi měsíc. Takže jsem otevřený každé konzultaci změn na vaší hlavě.

Uklidněný po Kyoto Animation se mi na chvilku vrátil nával vzteku, když jsem se dozvěděl, že Základy biologie byly opravdu dobré. Jsem odkázán na videozáznamy.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Nya-chan Production Nya-chan Production | E-mail | Web | 15. května 2013 v 0:06 | Reagovat

Cítím s vámi a vidím to prakticky stejně. Report bude. A nebude - z určitých stran - extra dobrý, byť jsem třeba Dědu minul.

Moti: Až TAK hrozné? Ještě, že jsem nešel, asi bych se rozplakal...

2 chill chill | E-mail | 15. května 2013 v 0:24 | Reagovat

Dvakrát děkuji, jednou za oblíbený Sunsub, podruhé za pochvalu nového účesu. :))

Koukám, že na tu Grekovu přednášku se prostě budu muset podívat, protože jinak mi to nedá spát. :)

Jinak škoda, že jste nestihli tu moji, doufala jsem, že aspoň někde najdu nějaké hodnocení (protože autor jediného reportu, kde je o ní zmínka, na mých přednáškách z nějakého důvodu vždycky spí).

Jinak dvě malá upozornění – zpoždění se píše se z na začátku a fronta u recepce se zhruba v 15:45 zasekla a pak půl hodiny stála bez hnutí (já stála v ní). Pak se zase začala pomaličku pohybovat, ale to už jsem zvolila boční vchod. 8-DDD

3 Grek1 Grek1 | E-mail | 15. května 2013 v 1:39 | Reagovat

Já si říkal, že je to poprvé, co nikdo z Cylonů nereaguje na zakončení otázkou nebo námětem. S takovou frustrací z akce to teď plně chápu, stejně tak jako důvody pro ni.

Děkuji za tolik chvály a schovívavé nezmínění chyb.

4 Jarník Jarník | 15. května 2013 v 13:46 | Reagovat

Moje dojmy jsou obecně hodně podobné, dovolím si jen poznámku k úvodu o grafice.

S přípravou grafiky pro Animefest mám nějaké zkušenosti. Není sranda se v tom rozkoukat, práce je hodně (já tomu reálně věnoval stovky hodin), Re a Temi v tom byly letos poprvé, a přesto dokázaly jednak využít existující grafickou prezentaci a zároveň ji ještě obohatit. Proto mi tak ostrá kritika (pokud je míněna na ně) nepřijde moc na místě.
Prostor pro zlepšení bezpochyby je a vždycky bude.

Rozumně skloubit brněnský kolorit a anime styl je ořech. Oficiálně se k tomu jako ideový tvůrce většinou stavěl Hintzu, ale nevěnoval se tomu naplno, takže integrita celkového vyznění značně pokulhávala. Samotného by mě zajímaly konkrétní nápady na vhodnější tematizaci.
K ilustracím - během mého působení jsem nenašel ilustrátora/ku, který by měl zároveň echt anime styl, anatomickou průpravu a schopnost dodržovat termíny. Vždy to byla otázka kompromisu.

5 Sykysan Sykysan | 15. května 2013 v 14:49 | Reagovat

Jarník: Jo, tvoje poznámky jsou naprosto na místě (a ano, asi jsem nemusel být tak ostrej), ale to by třeba mě jako návštěvníka nemuselo vůbec zajímat. Jde mi o to, že nemůžu s čistým svědomím jako fanoušek reprezentovat Animefest, když jsou mi oficiální materiály nepříjemné na pohled (už druhý rok jsem si z principu nevzal klíčenku). A to mi prostě vadí. Vadí mi, že nemůžu jednoduchou a srozumitelnou cestou sdělit, že mám AFko rád, aniž bych se za to styděl. Nezpochybňuji množství jejich práce, zpochybňuji výsledky.

6 Lusi Lusi | Web | 15. května 2013 v 17:22 | Reagovat

Pokud vím, tak Animefest se obecně tématicky (třebas narozdíl od Akiconu) nikdy nevyhraňoval.

Mít na obálce zinu maskoty převlečené za postavy největšího filmového taháku mi přijde jako dobrý a konzistentní nápad. Navíc tahle grafika od Kobylky se mi teda nikdy nepřišla nijak podprůměrná. Tolik k obálce zinu.

Mít maskoty i na plakátu mi přijde taky pokrok od nahodilého anime obrázku, který třeba ani nesouvisí s tím, co se bude promítat (což se dělo tuším na AF dřív a na některých akcích na to stále můžeme narazit).
To, že plakát nemá téma stejné jako celý Animefest tak nějak souvisí s tím, že celý Animefest prostě žádné téma nemá (což je prostě fakt, ač měl někdo možná jiné plány).
Téma plakátu (a k tomu konzistentně přívěsků) je tak pro grafickou sekci omezené jen tím, že by se tam měli vyskytovat maskoti. A aby nebyli každý rok stejně oblečení, experimentují s různými styly - kimono, původní ohoz z mangy/legendy, steampunk outfit.
Což ovšem nemění nic na tom, že letošní "téma plakátu", později vydávané za "téma festivalu" Slunce a Měsíc mně osobně přijde taky pitomé.

Ale zase musím říct, že třeba loni byl stejný art na plakátu, na přívěscích (výřezy), na plackách (drak z plakátu) i na tričkách (stejný drak). A taky cosplaye živých maskotů byly téměř na chlup stejné s plakátem a IMHO dost povedené. Nevím, o co konzistentnější by to ještě mělo být.
Poslední odstavec je o loňském ročníku - letos se to trochu rozbořilo, ale pořád dle mého názoru zůstává i koncepčně nad většinou jiných akcí.

TL;DR shrnutí: AF nemá centrální téma, tudíž k němu nelze sjednotit veškerou grafiku. Grafiku jako takovou bych rozhodně neprohlašovala vyloženě za nekonzistentní ani nekvalitní. Obrázky od Re, Yuffie i Kobylky přijdou mému oku dostatečně profi.

7 Sykysan Sykysan | 15. května 2013 v 18:26 | Reagovat

Lusi: překopíruju sem kus mailu s jedním z hlavních organizátorů a rovnou se ohradím k tomu, že naznačuješ, že mi maskoti přijdou nějak nevýznamní. Je tomu přesně NAOPAK.

"U té grafické podoby jsem se vyjádřil jasně a bohužel to jde proti politice AFka. Ucelit by šlo jen díky jednomu kreslíři, který by obstaral všechny tři arty. Tím se přirozeně propojí oficiální grafika s parodií na plakát (což je skvělý nápad, protože v kostce shrnuje celý animefest). Donutit grafika, aby se aspoň minimálně zamyslel nad tématem hlavního plakátu. Já fakt nechápu co se Re (nebo vám všem, pokud téma vymýšlíte hromadně) honí hlavou, že vybíráte takové OT nesmysly. Maskotům bych nechal fixní podobu (jednotné oblečení, účesy, maximálně změny v detailech) a ročně měnil jen prostředí kolem nich, nebo to co dělají (podle vybraného programu nebo vhodně zvoleného tématu atd.)"

To hlavně kvůli obálce zinu, proti jehož nápadu nemám žádnou výhradu. Dál k těm tématům. Pokud už tedy vybírat vizuální téma, nemá náhodou japonská popkultura dostatek svých vlastních (daleko atraktivnějších) subžánrů, které by mohl kreslíř využít? Já přece nechci žádné zázraky, stačí mi aby se člověk na deset minut zamyslel.

Maskoti animefestu mají narozdíl od jiných našich conů i narativní pozadí. To je myslím nosné dostatečně. Maskot by měl být snadno rozeznatelný a okamžitě vyhodnotitelný. To dosud nesplňují protože každý rok vypadají úplně jinak.

8 chill chill | 15. května 2013 v 20:05 | Reagovat

No teda nevím, přijde mi, že tohle je fakt chujovina. Na AF je spousta věcí, do kterých se dá rýpat, ale zrovna grafika? Mně se letošní variabilita grafiky líbila, obrázky mi přišly povedené a plakát jsem si nekoupila jen proto, že už ho nemám kam dát.

Co se týče zaměřenosti AF, na to se spoléhat fakt nedá, protože hintzu sám tvrdí jednou to a jednou ono. To, že určitá snaha o zaměření tam je, je nezpochybnitelný fakt, ale u té snahy to končí. Jak říkal Jarník – sehnat kvalitního grafika s dostatkem času je prakticky nemožné. Pokud o nějakém víš, AF to zajisté ocení, ale jinak se budeš muset spokojit s tím, co je.

Plus se mi nelíbí říkat o něčem, že je to špatné, když je to víceméně věc názoru.

Mimochodem když už jsi zabrousil do toho japonského stylu, nevím, jestli je vhodné to takhle škatulkovat, protože zrovna Japonci by takovouhle variabilitu velmi ocenili. Zároveň podle mě teda ze všech dostupných kreslířů má Re nejjaponštější styl. Šónen, takže s velkýma očima a super hubenýma postavama se nepáře, ale i tak ano.

Jakože chápu, že se ti to nelíbí, ale tohle mi přijde jako naprosto zbytečné a nekonstruktivní rytí na úkor holek, které na tom makaly desítky, možná i stovky hodin, protože je o to někdo požádal. Pak je tu totiž ještě ta možnost, že tu grafiku už nebude chtít dělat nikdo.

9 Sykysan Sykysan | E-mail | 15. května 2013 v 20:51 | Reagovat

Takže říkat o něčem, že je to špatné, je věc názoru a jelikož všechno co říkáme je věc názoru, tak se ti nelíbí úplně všechno co kdo říka?

Je to věc priorit. Mě to takhle vadí a příjde mi naprosto absurdní omlouvat se za to, že se mi něco nelíbí :-D

Zatím mi nikdo nic nevyvrátil. Zatím mi nikdo neřekl, že to co píšu je špatný názor. Zatím se jen zdá, že vám vadí, že se mi něco nelíbí ;-) Všichni na festu dělají protože chtějí nebo protože je o to někdo požádal, proč jsou zrovna holky vyjímkou na kterou se "nesmí sahat"? Jiným lidem zas vadí jiné věci, které mě příjde absurdní řešit. Ale jsem rád, že to vyvolalo zrovna tyhle reakce, protože konečně vím, že lidem to stačí a já jsem prostě jen vyjímka a můžu to začít konečně ignorovat.

10 chill chill | 15. května 2013 v 21:43 | Reagovat

Já ale neříkám, že se ti to musí líbit. Já říkám, že je rozdíl mezi "je to špatné" a "nelíbí se mi to". Protože "je to špatné" automaticky podsouvá názor i čtenáři, ta věta je totiž braná objektivně. A samozřejmě to vyvolá spoustu bouřlivých reakcí. A ty jsi předtím neřekl "nelíbí se mi", nýbrž právě "je to špatné". Respektive jsi předložil, že akce takové prestiže by si neměla něco podobného dovolit. A to je celkem provokativní, zvlášť když jde o tvůj názor a jiným lidem třeba přijde, že to právě vůbec není špatné.

Akce této prestiže by si neměla dovolit vyjebávat se svými návštěvníky, ale na tomhle opravdu nic špatného nevidím. Ačkoliv samozřejmě, nemusí se to líbit všem. Ani nemůže, protože to by ten svět byl nakonec pěkná nuda.

Jen chci prostě říct, že bys měl dát pozor, jak věci formuluješ. Nic víc. Na tvůj názor ti sahat nechci. :)

11 Yuffie Yuffie | 15. května 2013 v 22:39 | Reagovat

Nějak jsem tady do té debaty zasahovat nechtěla, ale trochu si rýpnu. Re nějaký skill má, o tom tady debatovat nebudeme, ale říct o ní, že má nejjaponštější kresbu na české scéně (Dobrá, "z dostupných kreslířů", ale upřímně si nejsem jistá, co je definováno jako dostupný český kreslíř)? To určitě ne. Z fleku mě napadá třeba Haspien, Infera nebo výborná Crystalicia. To, že jim možná chybí entuziasmus dělat zadarmo grafiku už je samozřejmě na další diskuzi, ale ta hypotetická možnost tu prostě je. *flees away*

12 Sykysan Sykysan | 15. května 2013 v 23:11 | Reagovat

Chill: Ok, zkusím si na to pro příště dávat pozor, abych nemátl.

13 DanQ DanQ | Web | 16. května 2013 v 1:20 | Reagovat

Teda, původně jsem do diskuze přispívat nechtěl, ale když už dochazí na ostrá slova a zanedlouho budou padat facky, tak se přidám k veselici.

U toho úvodního odstavce jsem nevěděl, jestli to brát jako trolling (čemuž by napovídala tvoje verze plakátu) a nebo jestli to myslíš vážně. No, budiž, asi by bylo lepší, kdyby to byl trolling...

Asi uplně nejdříve tě poprosím o předvedení toho fakticky objektivního měřiče japan-like-ovosti. Prosím. Byla by to naprosto užásná věc, který by ukončila všechny ty dohady, flamy a akademické disputace na toto téma. (A děsně by nám to v redakci Vějíře usnadnilo práci, jen bysme dali dotyčný komiks do toho měřiče a on by nám řekl, jestli to můžem zařadit do sborníku nebo ne... to by byla paráda.)
SARCASM OFF
a když potom voláš: to co jsi napsal, je špatný názor. Občas si protiřečíš, a občas jsou důsledky tvých požadavků paradoxní. Nejdřívě (férově) přiznáš, že se ti subjektivně nelíbí Reina kresba. A hop, jsme u KVALITATIVNÍHO hodnoceni kresby, kde je jako jediná NA ÚROVNI ohodnocena Yuffíe - bez toho, aniž by byla daná úroveň nějak kvalitativně definována. A to že dráčci ze všech tří motivů nejvíce připomínají „zápaďácký cartoon“ (jsou to dračci, co příliš japan-like nevypadají ~_^) pak tuto hodnotící konstrukci ještě více znesnadňuje dešifrovat.
Dále vyžaduješ sjednocení stylu kresby, tj, aby to kreslil jeden autor. Čili - logický důsledek - všecho by kreslila Re - i festzin, i trička. Takže kdyby bylo tohle tvé přání vyslyšeno, tak by sis z AF neodnesle ani tričko, ani festzin?

Co se mého ne až tak skromného náhledu na motiv plakátu týče - bral jsem to, že jsou slavnostně oblěčeni protože je má AF výročí. A loni jsem měl za to, že ta steampunk stylizace souvisí s filmem Princezna a pilot (to ty letecké brýle na bišíkově hlavě, samotný film jsem neviděl). Každopádně, kostými to byly pěkné.

A ano, on ten koncept tovaryšky a dračka je takový... plíživý. Pokud si dobře vzpomínám, maskot Tovaryšky byl na AF už v roce 2009 (a už moc dobře si nevzpomínám... nemaskotila ho chill? kdyžtak mě opravte) a maskoti byli představeni v zinu.  Další rok už cosplayovali na obalce FestZinu aktualní promítaný hit. Další rok vyšla i první kapitola komiksu... a letos (s roční přestávkou) druhá. Chápu, vysledovat vývoj v rámci pěti let by asi chtělo časosběrnou kameru. ~_^

Ale zpět - chápu, nemáš rád výtvarný styl Re. Nemáš ho tak rád, že ti zhusí celý výtvarný dojem z Animefestu (za kterýžto se teď stydíš).

A pak provedeš tu koláž s plakátem.
Což může znamenat: 1. kriticky poukazuješ na to, že je na plakátu příliš mnoho sponzorů, a tudíž je to prodejná komerční akce nejhrubšího zrna. Máš na to jednoduché řešení - potřebný milion poskytneš christofovi z vlastní kapsy, a tudíž AF nebude muset býti takovou prodejnou akcí a všichni budou spokojení. Do tvých finančních možností nevidím, ale řekněmež, že to nepovažuji za tak pravděpodobnou možnost.
2. Poukazuješ na to, že grafičky neodvádí graficky profesionální práci. V tom případě ti v létě unikla příležitost na toto podobně poukázat u plakátu Advíku (který má typografické hrubky!) - takže tuhle možnost asi vylučuji.
3. Nelíbí se ti artworky od Re a proto je raději zakryješ reklamou. = nemáš rád výtvarný styl Re (GOTO: Ale zpět - chápu...)

Takže - takhle nějak to působí, že dle své osobní antipatii k artworku shazuješ celou výtvarnou podobu AF a všichnou jsou tam banda hňupů, kteří tomu nerozumí. Působí to dost dětinsky... a nebo jako trolling.

No, budiž, asi by bylo lepší, kdyby to byl trolling...

14 japonsky-plan japonsky-plan | 16. května 2013 v 9:08 | Reagovat

DanQ: Nějaký zázračný japameter nemám, ale udělal jsem například tohle:

http://nd06.jxs.cz/078/018/36a6f1040c_93057061_o2.jpg

Záměrně jsem vybral -většinou- technicky horší kresby, aby nedošlo k dalšímu zbytečnému flamu. A i tak mi ty horší kresby příjdou několikrát víc japan-like, než kresba od Re (což proboha neznamená, že se mi ty ostatní líbí!). Ale to si musí posoudit už každý sám. A jestli nevidíš kvalitativní rozdíl mezi kresbou Re a Yuffie, tak v tom případě jsem s vysvětlovaním v koncích, protože to nemá cenu.

U zmínky o dráčcích absolutně nechápu o čem mluvíš. Nikdy jsem neřešil a nevadilo mi CO jsou maskoti zač, ale JAK jsou prezentovaní.

Kdyby Re kreslila všechny arty, aspoň by to bylo konzistentní (jedna z věcí, která by podlě mě grafickou stránku AF zlepšila), ale to je jen chabá útěcha. Navíc jsem se jasně vyjádřil, že kresba od Re mi příjde pro Animefest nedostačující (ne technickou kvalitou, ale stylem!), takže by moje nářeky vyslyšeny nebyly. To jsi jen vystřihoval z kontextu.

Re takhle kreslit nemusí. Ať už jí za to někdo platí nebo to děla z dobré vůle, je to zakázka jako každá jiná. Pokud je tedy dobrá kreslířka, měla by být schopná nakreslit daleko vhodnější art. Takže si teď s úlevou uvědomuju, že nový grafik by nebyl vůbec potřeba, stačilo by jen, kdyby se Re víc snažila.

A jasně, využívat narativní pozadí maskotů je strašně mimo, proto raději použijeme téma steampunku a měsíce a slunce. Protože to přece dává smysl. (pokud byla minulý rok kresba plakátu podle filmu, proč nebyla i letos? i když vlastně byla, v Berserk filmech i ve Vlčích dětech byla noc i den!)

No a tvoje analýza mého návrhu je prostě jen srandovní:-D Už vlastně jen to, že je tak podrobně analyzován. Navíc ses netrefil. Pointa je o tom, že na úkor kresby by se mohli do popředí dát sponzoři a z toho naopak vykřesat víc peněz :-D Ale sám víš, že já mám s pointami problém, takže kritiku beru. U bodu dvě se jen zastavím a řeknu, že u plakátu na Advík jsem se nepozastavil nad ničím, protože 1) mi je Advík už dávno ukradený - u Animefestu to tak, řeším, protože mi na něm záleží 2) jsem na minulý advík nepsal žádný report 3) jsem byl na advíku asi jen dvě hodiny, když jsem dělal přednášku o tvorbě Vějíře a RPG naživo, takže jsem plakát ani neviděl.

15 chill chill | 16. května 2013 v 10:59 | Reagovat

Syky, nevnímáš tu japonskost příliš omezeně? Protože kdybys nevěděl, že tady Robin http://www.se51.net/wp-content/uploads/2010/05/robinCast.jpg je japonská, tak bys taky nejspíš řekl, že to je nejaponská kresba, co? Prvně zásadní omyl je škatulkovat japonskost do velikých očí, velikých hlav a malých tělíček.

K tvému požadavku na konsistenci ti řeknu asi toto. Podívej se na průměrnou mangu. Na obálce najdeš často art, který je kreslený úplně jiným stylem než zbytek mangy. Uvnitř jsou nejrůznější obrázkové glosy, kde je zase jiný styl. Občas si autor dovolí přizvat nějakého jiného autora, aby mu tam nakreslil hlavní hrdiny této mangy ve svém vlastním stylu. A co hůř – styl se v průběhu vzniku mangy celkově mění. A nikdo v Japonsku se nad tím nepozastavuje. Světe div se.

Yuffie: Ano, z dostupných kreslířů, což znamená z těch, co jsou ochotní pro AF pracovat. Zbylé dva neznám, Haspienova kresba se mi líbí, jenže ten bohužel z AF odešel.

16 Sykysan Sykysan | 16. května 2013 v 11:34 | Reagovat

chill: ok, to ve zkratce znamená, že by na plakátu Animefestu mohlo být naprosto cokoliv, protože škatulkovat se nesluší (přitom se experimentům vůbec nebráním...plakát ve stylu japonských dřevorytů by byl neskutečně svěží a originální, ale přece jen se tenhle con jmenuje Animefest a není to k němu přiměřené). A navíc jsem nijak neškatulkoval, stále říkám, že plakát mi neevokuje japonské anime a v tom vidím problém. Je to myslím už jen tahání za slovíčka - Animefest je každoroční setkání fanoušků japonského komiksu (mangy) a animovaného filmu (anime). To mi plakát neevokuje nijak. Ale už se k tomu vracet nebudu, protože všichni, kteří jste kontrovali považuju za vyzrálé osobnosti a to vše naznačuje, že mimo jsem tady evidentně jen já (upřímně). Jen asi nikdy nepochopím, že chtít něco lepší je až tak nepřijatelné.

17 Lusi Lusi | 16. května 2013 v 12:27 | Reagovat

Syky: Pokud vymyslíš nosná témata pro Animefest, ve kterých by se spojovala dostatečná japonskost s dostatečnými brněnskými reáliemi a narativním pozadím maskotů, která by nebyla jedno jako druhé a nedošla by ti po třech letech - sem s nimi. I organizátoři je určitě ocení. Protože to rozhdoně není tak, že by se nad tím vůbec nezamýšleli nebo naopak, jak naznačuješ, že by stačilo 10 minut se zamyslet a bylo by rázem megahit téma na světě.

Dál to ještě vypadá, že si představuješ, že práce AF grafiků se sestává ze sehnání 3 artů za celý rok a konec. To si doufám doopravdy nemyslíš a jen to tak vyznělo. Kdyby nic jiného, holky letos zavedly třeba super oživující věc - záhlaví pro FB stránku dle ročního období. Taky ho musel někdo nakreslit. Pak mají na starost ještě tuny další grafiky od PFek, přes web po rozcestníkové šipky. to jen tak pro upřesnění.

A Dan poukazoval na to, že letošní motiv na tričko opravdu nebyl moc japonský (asi až na ty koule) a v očích mnohých rozhodně míň "anime" než plakátový obrázek. Proto není úplně vhodné ho používat jako argument a ukázku správného směřování, když hned vedle toho odsuzuješ nejaponskost. Mně třeba ten drak evokoval spíš Čínu, ale zase prostě na každého to působí jinak.

18 Lusi Lusi | 16. května 2013 v 12:36 | Reagovat

Teď budu vypadat jako hrozný dragonball ignorant, jak to tak po sobě čtu. Ale chtěla jsem prostě říct, že dva draci pro nezasvěcené působí imho míň japonsky než dvě postavy na plakátu s mangoidními rysy. Ač jde o art související s anime a japonští draci vypadají téměř na chlup stejně s těmi čínskými, první asociace u mně je prostě "čínský drak". Čímž ale  nechci říct, že se mi kresba nelíbí. Tričko mám a budu ho hrdě nosit...

19 Sykysan Sykysan | 16. května 2013 v 12:39 | Reagovat

Lusi: Drak na návrhu trička je Shen Long z ANIME Dragon Ball, kolem něj létají samotné dragonbally. Jak maskot tak Shen Long jsou draci, další hezké pojítko. Téma je vybrané vzhledem k zaměření conu skvěle a je i skvěle nakreslené (podle mě pochopitelně).

Ale už to chápu, kvantita tedy ospravedlňuje kvalitu. Nemyslím si, že by holky málo pracovali a nikdy jsem to ani nenapsal, tak už mi to prosím přestaňte podsouvat.

20 Jarnik Jarnik | 16. května 2013 v 13:38 | Reagovat

Syky: nepycuj a navrhni konkrétní téma spojené s anime a Brnem :) určitě se ti v hlavě nějaké válí a mě by fakt zajímalo

21 Lusi Lusi | 16. května 2013 v 14:30 | Reagovat

Syky: Ten vysvětlující komentář jsem psala právě, abych se vyhnula tomu, že budu obviněná z toho, že tomu neozumim, je to přece Dragonball a tudíž nejvíc nejanimovatější art.

A nesnažila jsem se ti podsouvat, že myslíš, že holky málo pracují, ale ukázat, že to vypadá, že v tvém pohledu se celá grafika AF skládá jen ze tří artů ("Neříkejte mi, že jeden autor nestihne během roku nakreslit tři arty.") a že se nad ničím nezamýšlí ("protože nad jeho tématem evidentně stejně nikdo reálně nepřemýšlí ")
Proto jsem psala, že doufám, že to jen špatně vyznělo, ale prostě vyznělo.

A přidávám se k jarníkovi svému komentu č.17 - nahoď téma. Tvých 10 minut už několikrát vypršelo.

22 Ruchie Ruchie | 16. května 2013 v 14:41 | Reagovat

Nechtěli byste se trochu zklidnit, lidi? Mám dojem, že to všichni nějak moc prožíváte.

23 Sykysan Sykysan | 16. května 2013 v 15:02 | Reagovat

Já snad mluvím klingonsky.

Lusi: Vysvětlující komentář jsem napsal, aniž bych ještě četl tvůj dodatek.

Jarník: Není nutně nezbytné spojovat anime a Brno. Taky jsem napsal, že Japonsko poskytuje dostatek svých vlastních subžánrů (mecha, mahou shoujo, slice of life). Taky napíšu, že nejsem fanouškem každoročního převlékání maskotů. Takže bych jim ustálil podobu i tímhle směrem, aby byli snadno rozpoznatelní (což by snad maskoti měli). Po té už se můžou zasazovat do různých prostředí. Stačilo by mi i do pozadí hodit "blbý" Špilas. Už druhým rokem se AFko odehrává na výstavišti. Na jedné z dominant Brna známé po celém světě. Plavkový speciál na přehradě. Ale především: K čemu je komiksový origin, když maskoti na plakátu si jdou stejně svou vlastní cestou? Nebo mám chápat komiks od Re a hintzua naprosto separátně? Narážím na skvělý art od Ašky, který souvisí s původem maskotů, hrdinku pojímá originálně, dráček je roztomilý, vše je moc hezky nakreslené a cítím z toho anime. A to vše aniž by nějak nutně vyjadřovali nějaké téma.

Teď už s můžu maximalně stavět na hlavu.

24 DanQ DanQ | Web | 16. května 2013 v 15:07 | Reagovat

Už se bijou, už se bijou, já říkala, že si čumáky rozbijou!
~_^
A kdo to prožívá? Zatím to tu vypadá na regulerní akademickou debatu, kde si kde kdo komusi cosi podsouvá, je nepochopen, vytržen z kontextu a další roztomilosti hodné internetů ^_^. (A to na obou (všech) stranách diskuze.) Takže - mám vás rád, no hard feelings, a pokračujme v disputaci ~_^...

25 DanQ DanQ | Web | 16. května 2013 v 15:13 | Reagovat

[23]: Heghlu'meH QaQ jajvam?

26 DanQ DanQ | Web | 16. května 2013 v 15:51 | Reagovat

Ale abychom jen netlachali...
jsem rád, že tě můj rozbor tvého plakátu pobavil. Každopádně jak jsi sám seznal, pointa nebyla uplně jasná. Pokus jsi chtěl poukázat na prospěšnost sponzorů a zbytečnost artworku, tak by plakát měl vypadat takto:http://danq.nantoka.info/zangletritecky/uploads/danq-af-sponzorcon.jpg
Což nemusí být špatný nápad, protože maskotům by pak stačilo navlíknout nějaké ty kombinézy s logy sponzorů, jaké nosí např. závodníci F1 - ilustrační foto:http://www.mercedescarfans.com/blog/image.axd?picture=2010%2F6%2Flewis-hamiltons-everday-car-is-a-mercedes-benz-gl-320-cdi.jpg

A pokud chceš více japan-like artwork, tak samozřejmě není problém použít ten nej-japan-like-ovitejsi artwork jaky existuje: http://danq.nantoka.info/zangletritecky/uploads/danq-afnavlnachsponzoru-japanlike.jpg

lepší?

27 Moti Moti | E-mail | 16. května 2013 v 16:09 | Reagovat

.................

28 Jarnik Jarnik | 16. května 2013 v 16:21 | Reagovat

Koukam, ze by byl celkem prostor pro off-line panelovku na tohle tema :] resit to po internetu je na pikacu

29 Ruchie Ruchie | 16. května 2013 v 16:23 | Reagovat

Konečně někdo pochopil, že řešit to tady nemá smysl. Proberte to někdy osobně, "naživo" je hádka mnohem rychlejší a efektivnější.

30 Yuffie Yuffie | 16. května 2013 v 17:44 | Reagovat

Používám elektrický útok! Nabiju se zelenou manou, tapnu instantku a přičtu si +10 k flame skillu! Povolávám digitální monstrum a mažu celý stůl solárním paprskem!

31 Sykysan Sykysan | 16. května 2013 v 17:54 | Reagovat

Vyhlašuju soutěž o nejlepší téma na příští Animefest! :-D

Moje návrhy: Paryby, nerosty, gravitace, španělská inkvizice, koktejly, 80. léta, marxismus nebo sladkosti.

Nejvíc se přimlouvám za paryby. Dráček by mohl mít několik řad ostrých zubů a žábry. Bišinka by mohla mít krásné šaty ze šnorchlů a bišík by byl mořský panic s ocasem jako žralok.

32 DanQ DanQ | Web | 16. května 2013 v 22:39 | Reagovat

[31]: Setsakura, s inkvizicí jsem nepočítal!
http://danq.nantoka.info/zangletritecky/uploads/danq-inkviziceaf.jpg ~_^

33 Lusi Lusi | 16. května 2013 v 22:47 | Reagovat

DanQ: Like!
Asi konečně nadešla doba, kdy Anime Inkvizice může povstat ze záhrobí... ach, ty vzpomínky na mladická léta :3

34 Sykysan Sykysan | 16. května 2013 v 23:14 | Reagovat

:-D hej, to beru, furt lepší než letošní plakát :-P

35 DanQ DanQ | Web | 17. května 2013 v 9:57 | Reagovat

A k tomu tématu na příští (poslední) ročník - asi tě zklamu, ale Christof už vyhlašoval, že to bude „jedenáctka“ - teď je otázka, za budou maskoti jako fotbalisté, nebo jako starobrno ~_^.

36 Sykysan Sykysan | 17. května 2013 v 10:10 | Reagovat

Počkat, jedno s druhým se nevylučuje, ne? :-D

37 DanQ DanQ | Web | 17. května 2013 v 16:20 | Reagovat

[36]: Copak já rozumím brněnskému fotbalu?

A to by jako byl bišík za čutálistu, a bišinka za lahváče?

38 Grek1 Grek1 | E-mail | 18. května 2013 v 8:38 | Reagovat

[37]:: Ale prosím tebe. Samozřejmě, že oba maskoti budou ve fotbalovém dresu (Tím je jasně spojíme s anime Captain Tsubasa. Co na tom, že ho tu skoro nikdo nezna, ale v Japonsku je to hit.) Navíc budou mít v ruce lahváče (dostatečný symbol češství) Starobrna (propojení s Brnem). Tímto vytvoříme dokonalé maskoty zosobňující všechny nutné (a znalým i mnohé ne až tak veřejně prezentované) aspekty Animefestu. Primátorovi zase udělá radost vazba na DVĚ jedničky skrze fotbal.

39 Random "otaku" Random "otaku" | 19. května 2013 v 15:35 | Reagovat

Někdo poukáže na nedostatečnou kvalitu Reiných artů. Je to trolling. Lidi, vy už mi připadáte jak ti příšerní fansubeři, kteří si do ničeho nenechají mluvit. Nebo ještě lépe - očirvoucí cosplayeři. Uvažování je naprosto stejné. "Zahrnu kritika tunou keců o tom, jak jsou ty okolnosti všechny hrozně složité a jak se všichni snaží a dělají, co mohou, nikdo si nestěžuje a všem se to líbí, dělají to zadarmo ve svém volném čase, případně se mu do hlavy pokusím narvat, že ta Re prostě je profesionál a basta." A to už jsem bláhově jásala, že na ty arty ve svém feedbacku nepoukazuji samotná a že si to třeba orgové vezmou k srdci a pro příště vymění Re za lepšího kreslíře...jak moje oči trpěly a já s lítostí prohlížela plakáty na zahraniční cony, kde to alespoň nějak vypadá. A přitom vím, že tady je ta grafika ztracená...

A k artu samotnému. Jak už zmiňoval Syky-san, tím jak jsme tu odchovaní podprůměrnou kvalitou, nedokáže většina z nás rozpoznat kvalitu od...nedokonalé práce (stejný trend je i ve výše zmiňovaných fansubech nebo tom cospplayi). Není to žádný japan-meter, který by určoval "japonskost" daného díla. Je to pouhapouhé estetické cítění. A pokud člověku pár těch kvalitních děl pod rukama projde (nebo ještě lépe je i kreslí a ví, že to vypadá obstojněji než Rein art), tak pozná, co oku lahodí a co nikoliv. A Re tedy zrovna moc lahodící art nemá. Třeba se zlepší. Za jak dlouho? Ze svých spolehlivých zdrojů a z osobní známosti s Re samotnou vím, že negativní kritiku nepřijímá zrovna otevřeně, má z toho jen špatnou náladu (na jednom webu i pravidelně kritiky flamovala) a výsledkem je stejně jen to, že už pět let kreslí stejně.

Takže suma sumárum bych asi Re s Temi nechala na těch nejvyšších postech. Ony to dobře řídí. A kreslení ať přenechají někomu, kdo to umí. A nefňukejte, že žádné dobré kreslíře nemáme. Stačí se podívat na nějakých těch prvních 5-10 míst třeba v přívěskové soutěži za poslední tři roky. Jmenovitě například Baka-art, která tento rok vyhrála druhé místo.

40 Clover Clover | 20. května 2013 v 16:29 | Reagovat

Děkuji za pěkný report na naši přednášku - jsme obě rády, že jsme diváky po ránu až tak moc nenudily. :D

41 Hyunit (Baka-Yooon) Hyunit (Baka-Yooon) | 22. května 2013 v 17:01 | Reagovat

Ahoj, nejprve řeknu, že budu psát bez diakritiky, protože nejsem zvyklá psát česky... pro rychlost :) Díky za pochopení

Co se tyce artu, tak se nebudu poustet do kritiky ani hodnoceni - protoze vim, ze nekteri autori neberou kritiku moc dobre - , jenom reknu, ze se mi vloni libilo zpracovani AF vice :D

Co se tyce samotne problematiky tvorby pro con... Delaji autorku praci zadarmo nebo jsou placene? Jestli to delaji zadarmo, tak klobouk dolu a uznavam potrebu odstupu pri hodnoceni. Nevim, jak moc velka je polozka grafiky v rzpoctu conu, ale jestli vedeni si nemuze dovolit davat moc, tak zase asi cekat supr-duper kvalitu nejde. Samozrejme zde je pak otazka pozadovane kvality - ale to take visi na vedeni, ktere vystupy hodnoti. Nekolikrat jsem delala zadarmo grafiku na akce a byla jsem zkritizovana a predelavala jsem to nekolikrat. A byla jsem za to rada - schopnost prijimat kritiku je asi zaklad, kdyz chce clovek nejak postoupit - a bylo mi uplne jedno, ze to delam zadarmo.
Na druhou stranu jestli za to byly holky placene, tak je pochybeni na strane orgu, ze to nekorigovali :P

Resenim by podle me mohlo byt nastaveni pevnych standardu na strane orgu (primo zavest roli vedouciho kreativy, ktery by daval feedback autorum). Druhy bod pak spociva v autorech, aby prijimali kritiku a nejak tak to brali vic profesionalne :)

42 Juria Juria | Web | 28. května 2013 v 17:08 | Reagovat

Ahoj. Perfektní report! Naprosto s tebou souhlasím, čekání na FestDance bylo katastrofální. Pro mne možná ještě více, protože jsme u toho řešili, jestli teda mají naši hudbu na vystoupení, nebo ne, jestli jim fungují světla apod. Jsem ale ráda, že se Ti naše vystoupení líbilo. Byly jsme poprvé na pódia a orgině co to měla na starost náš šupla jako první účinkující, což mě osobně rozklepalo a zapříčinilo to 5x větší příval trémy.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
SEO